Portefeuillehouder
J. de Reus
Onderzoeken van verbeteringen in toekomstig openbaar vervoer
Doel (2020-2023)
De mogelijkheden voor realisatie van snelle (rail)verbindingen tussen Flevoland en de andere delen van het land zijn onderzocht.
Activiteiten 2020
- We doen amen met de betrokken gemeenten en provincies een onderzoek naar de ontwikkeling van een hoogwaardige OV-verbinding naar het Noorden (Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen), mede in het kader van de lobby voor de Lelylijn.
- We doen onderzoek naar de mogelijkheden om het toekomstige OV-netwerk te versterken tussen Almere/Zeewolde en Utrecht.
- In 2020 ronden we het Toekomstbeeld OV Noord-Holland/Flevoland af.
Nachttreindienst realiseren
Doel (2020-2023)
De nachtelijke bereikbaarheid van zowel Schiphol als Amsterdam Lelystad Airport is verbeterd.
Activiteiten 2020
We zetten ons in om samen met de NS een voorstel uit te werken over het realiseren van een nachttreinnetdienst op de verbinding Schiphol Amsterdam Almere Lelystad en Zwolle, mogelijk met mede-financiering van de provincie.
Bereikbaarheid Nationaal Park Nieuwe Land
Doel (2020-2023)
De bereikbaarheid van Nationaal Park Nieuw Land is verbeterd.
Activiteiten 2020
We starten een vervolgonderzoek naar de haalbaarheid van een eenvoudig (daluren-) station, het ‘groene station’ bij Nationaal Park Nieuw land.
Kleine kernen blijven bereikbaar door slim maatwerk OV
Doel (2020-2023)
De bereikbaarheid van de kleine kernen is door slim maatwerk-OV op peil gehouden.
Activiteiten 2020
We ontwikkelen een concreet plan voor het toepassen van slimme, innovatieve oplossingen (waaronder flexibel OV, maatwerk en smart mobility) in het landelijk gebied, waarbij een dekkend OV-netwerk gewaarborgd is en bewoners en bezoekers gemakkelijk het kernnet kunnen bereiken en daarmee kunnen reizen naar belangrijke bestemmingen voor school, studie, werk of ontspanning.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijziging | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 32.651 | 36.240 | 36.115 | 36.156 | 36.185 | 36.214 | ||||||
Baten | -8.697 | -8.457 | -8.000 | -8.000 | -8.000 | -8.000 | ||||||
Saldo | 23.954 | 27.783 | 28.115 | 28.156 | 28.185 | 28.214 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 27.783 | 28.397 | 28.679 | 29.080 | 29.080 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | -281 | -523 | -895 | -866 | ||||||||
1 | Structurele mutaties coalitieakkoord 2019-2023 | 150 | 150 | 150 | 150 | |||||||
2 | Regiotaxi Flevoland | 370 | 370 | 370 | 370 | |||||||
3 | Openbaar streekvervoer | -724 | -970 | -1.341 | -1.313 | |||||||
Overig | -78 | -74 | -74 | -74 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Structurele mutaties coalitieakkoord 2019-2023
We werken aan het verbeteren van de kwaliteit en bereikbaarheid van Flevoland. In Flevoland zijn verplaatsingen nodig om als samenleving te functioneren. Goede bereikbaarheid is een belangrijke randvoorwaarde. Ter verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer en het op peil houden van de bereikbaarheid van de kleine kernen door middel van slim maatwerk-OV (exclusief fietsimpuls) is ten laste van de begrotingsruimte een structureel budget van € 0,15 mln. beschikbaar.
2. Regiotaxi Flevoland
In 2019 heeft gunning plaatsgevonden van de Europese aanbesteding Regiotaxi Flevoland voor uitvoering van het callcentrum en het vervoer, met ingang van 1 juli 2019 voor de duur van zes jaar. Op basis van het aanbestedingsresultaat (voordeel € -0,2 mln.), de met de vier gemeenten in de samenwerkingsovereenkomst vastgelegde afspraken met betrekking tot lastenverdeling (nadeel € 0,3 mln.) en de lager te verwachten baten (nadeel € 0,27 mln.) is het budget structureel verhoogd met € 0,37 mln., hetgeen ten laste van de bestemmingsreserve Mobiliteit komt.
3. Openbaar streekvervoer
Als gevolg van autonome ontwikkelingen wordt de begrotingspost Openbaar streekvervoer in 2020 met € 0,72 mln. omlaag bijgesteld. Dit heeft voor € 0,43 mln. betrekking op de concessie IJsselmond, hetgeen verrekend wordt met de bestemmingsreserve Mobiliteit. Dit voordeel wordt veroorzaakt door een daling van de exploitatielasten (historische ontwikkeling Landelijke Bijdrage-Index concessie IJsselmond waarvan de positieve effecten doorwerken) en een toename van de reizigersopbrengsten. Het restant voordeel van € 0,29 mln. in 2020 wordt veroorzaakt doordat de groei van het aantal inwoners in uitleggebieden gemeente Almere minder snel gaat dan in de initiële berekening opgenomen en het tempo waarmee de concessie Airport Express zal groeien als gevolg van de onzekerheden rondom het moment van openstelling van Amsterdam Lelystad Airport. Dit voordeel van € 0,29 mln. komt ten gunste van het begrotingssaldo.